ووشوکاران _ مدرسه ووشو

ووشوکاران _ مدرسه ووشو

با برگزاری وبینارها و کلاس های مجازی، همچنین تهیه و تولید کلیپ های آموزشی به جهت تعالی و پیشرفت ووشو در کنار هم رشد خواهیم کرد.

نظرسنجی سایت

نظر شما در مورد این سایت چیست؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 33
  • بازدید دیروز : 100
  • بازدید کل : 64017

تاریخچه ووشو


ووشو که مرکب از دو کلمه “وو” و “شو” به معنی هنر رزم ميباشد ، ورزش رزمی ملی کشور چين است که در آن انواع مختلف حرکات برای سلامتی جسم و روح و دفاع شخصی در نظر گرفته شده‌ است. در چين باستان از هنرهای رزمی برای دفاع از سرزمين، خود يا خانواده و مقابله با دشمنان و راهزنان و … استفاده مى ‌شد. ووشو نه تنها يک ورزش سنت چين، بلکه عناصر فلسفی، اخلاقی، زيست شناسی، پزشکی و نظامی را نيز در بر دارد. هدف فنون رزمی ووشو ناتوان کردن و زيان رساندن به دشمن است. از اين رو ووشو يکى از شيوه هاى تمرينی مهم ارتش های چين باستان بوده و حتی امروزه نيز در تمرينات پليس و نيروهای مسلح ارتش نيز مورد استفاده قرار می گيرد.

توسعه ووشو در سلسله های مينگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴ ميلادی ) و چينگ (۱۶۳۶-۱۹۱۲ميلادی ) به اوج خود رسيد. در اين زمان، ووشو به شاخه های گوناگون مانند چان چوان، نان چوان و تای چی تقسيم شد. در زمان جمهوری چين (۱۹۱۲-۱۹۴۹ميلادی) ووشو به نوعی ورزش تبديل شد و باشگاه های تخصصی بسياری در زمينه ورزش ووشو ايجاد شد. پس از مطرح شدن ووشو در بعد مسابقاتی، اولين انجمن رسمى آن در سال ۱۹۲۰ در کشور چين تاسيس شد و دست اندرکاران امور شديداً به ترويج مسابقات در سطوح مختلف پرداخته و سرمايه های انسانی و مالی فراوان را در اين راه به خدمت گرفتند که بر اثر همين کوشش ها از سال ۱۹۳۲ گردهمايی های ملی آغاز و در سال ۱۹۳۳ ووشو رسماً به ليست مسابقات و بازيهای ملی وارد شد.

امروزه ووشو به صورت يک ورزش استاندارد جهانی به مردم جهان ارايه شده ‌است و فقط منحصر به کشور چين نيست و مردم کشورهاي مختلف برای بهره گيری از خواص طبی و شرکت در رقابت های قهرمانی در اين رشته ورزشی تمرين ميکنند. هنر رزمی ووشو در مسابقات در دو بخش تالو و ساندا ارائه می‌شود:

زمينه تالو (اجرای فرم های سنتی چينی به صورت زيبا به همراه حرکات آکروباتيک)

زمينه ساندا (مبارزه آزاد بر روی سکو با استفاده از دستان و پاها و زيرگيری)

ووشو به عنوان نوعی ورزش، تمام فنون رزمی خود را حفظ کرده، اما به دليل محدوديت های قوانين مسابقه، ورزش ووشو بر اصل زيان نرساندن به حريف متکی است. برای نمونه، در مسابقات ساندا محدوديت هايی برای حرکاتی که می تواند به حريف آسيب برساند، ايجاد شده است.

اولين مسابقات ملى ووشو در سال ۱۹۳۵ برگزار شد و متعاقباً در سال۱۹۳۶ معرفی آن در سطح بين المللی، يک تيم ۹ نفره از قهرمانان ووشو در جريان المپيک برلين حرکاتی را به نمايش گذاشته که بسيار مورد توجه و تشويق حضار قرار گرفت. آنگاه پس از چندين سال مطالعه، تحقيقات و پژوهش در سال ۱۹۵۸ بدليل استقبال شديد مردم از مسابقات مقررات و قوانين کاملی توسط سازمان تربيت بدنی چين وضع شد که با تلاش ديگر اساتيد و قهرمانان اين رشته در سطوح جهانی با حضور ۱۴ کشور در سال ۱۹۸۷ اولين مسابقه قهرمانی ووشو آسيا در ژاپن برگزار گرديده و نيز همان سال WFA يا فدراسيون ووشو آسيا تشکيل شد. در حال حاضر ۳۸ کشور عضو اين فدراسيون آسيايی می باشند. در همين حال در رقابتهای اروپا، آمريکا و فدراسيونهای مربوطه تشکيل و پس از کوشش های فراوان در سال ۱۹۹۰ ووشو به عنوان يکي از رشته های رسمى در بازيهای آسيايی وارد گرديد. سپس با تشکيل فدراسيون بين المللی ووشوIWUF در سال۱۹۹۰ اولين دوره مسابقات ووشو قهرمانی جهان با حضور ۳۶ کشور در سال ۱۹۹۱در چين برگزار و متعاقباً دومين دوره آن نيز در سال ۱۹۹۳ در کشور مالزی به انجام رسيد و همچنين کشور آمريکا نيز بعنوان محل برگزاری سومين دوره مسابقات جهانی ووشو در سال ۱۹۹۵ برگزيده شد.

در کشورمان ايران نيز همسان با ديگر ممالک چند سالی است به همت و پشتکار تنی چند از زحمتکشان و عاشقان اين هنر شاهد توسعه و گسترش اين هنر رزمی که به تعبيری می توان آن را گوهر تابناک هنرهای رزمی معرفی نمود، از سال ۱۳۶۸ رسما تحت پوشش فدراسيون های مختلف از جمله تکواندو، کاراته، دفتر جهاد تربيت بدنی و فدراسيون کونگ فو، ووشو رزم آوران شروع نمود و از اسفند ۱۳۸۲ ووشو فعاليت خود را در قالب فدراسيون مستقل ادامه ميدهد و با ۲۰ سبک در سی و يک استان فعال می باشد. با اينکه مدت زيادی از تاسيس فدراسيون ووشو نمی گذرد، روند رو به رشد اين رشته کاملاً مشهود است و از نظر فنی نيز هنرجويان وطن عزيزمان در سطح قابل تحسينی ارتقاء پيدا نموده اند که اين موضوع مورد توجه صاحب نظران و کارشناسان فدراسيون بين المللی IWUF نيز قرار گرفته است. مضافاً شرکت تعدادی از اساتيد و قهرمانان عزيز ايرانی در تورنمنت های بين المللی و بالاخص مسابقات مختلف قهرمانی جهان و آسيا باعث کسب رتبه ها و امتيازات عالی گشت. سنگينی ترازوی افتخارات را افزون نمود که اميد است روز به روز بر وسعت اين آگاهی ها و افتخارات افزود شود.

رشته ووشو دارای تشکيلات معتبر و منظم جهانی با علامت اختصاری IWUF می باشد که در کشور چين مستقر است. اين فدراسيون دارای ۱۵۰ عضو رسمی و فعال می باشد که در سال ۱۹۹۰ تاسيس شده است و عضويت ووشو جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۹۹۱ به عنوان سی هفتمين عضو فدراسيون جهانی در نهاد مذکور پذيرفته شد. خوشبختانه استقبال ملل مختلف از اين رشته زيبا در حد بسيار بالايی بوده، به طوری که گسترده جغرافيايی آن که محدود به حوزه شرق آسيا بوده در حال حاضر به اقصی نقاط جهان گسترش يافته و در بخش های مختلف آن در هر دوره از مسابقات قدرت هاى جديدی ظاهر می شوند که اين امر نشان دهنده پيشرفت و بالندگی اين رشته است.

ووشو در سال ۲۰۰۴ توسط کميته بين المللی المپيک به رسميت شناخته شد و حرکت خود را جهت ورود به المپيک آغاز نموده است.

  انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 76

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

به مدرسه بزرگ هنرهای رزمی خوش آمدید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما